Een wervingsbureau of een oplichterspraktijk?

Mijn cliënt was benaderd door een uitzendbureau op basis van zijn LinkedIn profiel. Ze hadden zijn profiel bekeken en wilden hem voordragen voor een functie bij een gemeente. Het was bijzonder dat het wervingsbureau in het oosten van het land zat en de vacature in het westen van het land was. Ook deed de organisatie schimmig over de tekst van de vacature. Deze werd pas na lang aandringen aan hem toegestuurd.

Mijn cliënt werd wel gevraagd of hij zijn burgerservicenummer kon toesturen en ook een kopie van zijn identiteitsbewijs. Mijn cliënt wantrouwde de zaak en besloot op onderzoek uit te gaan èn de kwestie aan mij voor te leggen. Beiden vonden wij verschillende dingen over het wervingsbureau. Uiteindelijk heeft mijn cliënt contact opgenomen met de gemeente. Zij kenden de vacature helemaal niet noch het uitzendbureau!

Kortom een les geleerd; geef nooit aan een bureau je burgerservicenummer of een kopie van je identiteitsbewijs als de opdracht nog niet rond is!

 

1 comments on “Een wervingsbureau of een oplichterspraktijk?

  1. Beste Jolet,

    Gemeenten maken steeds vaker gebruik van marktplaatsen en als verplichting moet je een identiteitsbewijs en/of Burgerservicenummer in de aanbieding vermelden, anders wordt je aanbieding niet eens in behandeling genomen. dus helemaal vreemd is het niet. De gemeenten werken hier zelf aan mee!
    Als een kandidaat dat dan niet doet maakt hij ook geen kans op een baan, is toch krom!!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *